شنبه ۱۵ اردیبهشت ۰۳

كاربرد ورق آلومينيوم در قطعه سازي

ورق آلومينيوم با پوشش پلي سرلين

كاربرد ورق آلومينيوم در قطعه سازي

۸ بازديد

با رشد روز افزون صنايع مختلف، شركت آلومينيوم آگرين تصميم دارد در اين مطلب شما را با كاربرد ورق آلومينيوم در قطعه سازي آشنا كند. با ما همراه باشيد.

با رشد بي سابقه صنعت هاي مختلف، نياز به مواد اوليه ويژه و خاص، نيز افزايش پيدا كرده است. از اين امر، صنعت خودرو سازي و حمل و نقل نيز جا نمانده است و رقابت تنگاتنگي در بين برند هاي مختلف توليد كننده خودرو به وجود آمده است.

هر كدام سعي دارند با استفاده از تكنولوژي هاي جديد تري كه از مواد پيشرفته اي مجهز شده اند، خود را هر چه سريع تر به مقاصد اقتصادي و تكنولوژيكي برسانند.

درباره كاربرد ورق آلومينيوم در قطعه سازي

كاربرد ورق آلومينيوم در قطعه سازي

لازم است بدانيد كه ورق آلومينيوم توانسته است تا حد چشم گيري به پيشرفت صنعت خودرو سازي و حمل و نقل كمك كند.

به طور كلي امروزه سه هدف اصلي در صنايع مختلف حمل و نقل دنبال مي شود كه عبارت اند از:

  • كاهش وزن وسايل حمل و نقل جهت صرفه جويي در مصرف انرژي و كاهش آلودگي محيط زيست
  • تضمين كليه استارندارد هاي ايمني با به كار گيري مواد مقاوم و داراي استحكام بالا
  • تسهيل فرآيند هاي ساخت و كاهش هزينه هاي توليد

چرا از ورق آلومينيوم در صنعت خودرو سازي استفاده مي شود؟

از آن جايي كه آلياژ هاي آلومينيوم تقريبا هر سه هدف نام برده شده در بالا را برآورده مي كنند؛ تحقيقات زيادي زمينه جايگزيني آلياژ هاي آلومينيوم به جاي فولاد در صنعت هاي حمل و نقل صورت پذيرفته است.

نتايج اين تحقيقات نشان داده است كه استفاده از ورق آلومينيوم مي تواند بسيار به صرفه تر و كارآمد تر باشد. هم چنين ورود ورق هاي آلومينيوم به اين صنعت باعث دگرگوني عظيمي در آن شده و در امروزه در اكثر كشور هاي پيشرفته گذشته از صنايع هوافضا مانند ماهواره ها، هواپيما ها و سفينه ها، و سازه هاي دريايي مانند كشتي ها و زيردريايي ها، درصد بالايي از واگن ها، اتوبوس ها و خودرو ها از آلياژ هاي آلومينيومي ساخته مي شوند.

آلومينيوم به كمك خواص منحصر به فردي كه دارد، توانسته است دگرگوني چشم گير و عظيمي را در صنعت خودرو سازي و حمل و نقل به وجود آورد.

چرا كه صرفه جويي در انرژي، سرعت بالا و راندمان چندين برابر فقط چند مورد از مزاياي عالي و حائز اهميت ورق هاي آلومينيومي مي باشد.

تمامي موارد گفته شده باعث شده اند تا استفاده از ورق آلومينيوم افزايش پيدا كند و كاربرد هاي فراواني را در صنايع مختلف مانند خودرو سازي پيدا نمايد.

از ديگر ويژگي هاي منحصر به فرد آلومينيوم مي توانيم از استحكام و سبكي همراه با مقاومت به خوردگي بالا و قابليت جذب ضربه بالاي آن نام ببريم. كه هر كدام از موارد گفته شده باعث شده اند تا آلومينيوم به صورت قطعات مختلف ريختگي، اكسترودي، نوردي و… در بخش هاي مختلف خودرو هاي خاص به كار گرفته شود.

چرا در صنعت خودرو سازي از ورق آلومينيوم استفاده مي شود؟

كمبود سوخت و نيز آلودگي ناشي از خودرو ها، به عنوان يكي از دغدغه هاي اصلي صنعت هاي خودرو سازي به شمار مي آيد. استفاده از آلياژ هاي آلومينيوم به جاي فولاد، باعث شده است تا حدود ۶۰ درصد وزن هر محصول كاهش پيدا كند.

همين امر سبب شده تا در مصرف انرژي صرفه جويي شود و آلودگي هاي زيست محيطي را كاهش دهد. لازم است بدانيد كه وزن كم آلومينيوم علاوه بر كاهش وزن خودرو، باعث كاهش در ميزان مصرف سوخت و هم چنين كاهش در ميزان آلودگي ناشي از آن شده است.

امروزه تحقيقات نشان داده است كه ۱۰ درصد كاهش وزن در خودرو منجر به ۵.۵ درصد كاهش مصرف سوخت مي شود.

كاهش مصرف سوخت به معناي كاهش آلودگي هاي زيست محيط مي باشد. به طور مثال كاهش وزن خودرو به اندازه يك كيلو گرم در خودرويي كه ۱۷۰۰۰۰ كيلومتر را طي مي نمايد، ميزان خروجي آن را ۲۰ كيلو گرم كاهش مي دهد.

همين مسئله نقش به سزايي در كاهش مصرف سوخت و آلودگي ها دارد.

از چه زمان استفاده از ورق آلومينيوم در صنعت خودرو سازي رايج شد؟

كاربرد آلومينيوم در خودرو سازي از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۶، بيش از ۶۰ درصد رشد داشته است. به طور متوسط در خر خودروي سواري به ۱۴۰ تا ۱۹۰ كيلو گرم رسيده است. آلومينيوم در خودرو به دو شكل مورد استفاده قرار مي گيرد:

  • به صورت قطعات ريختگي
  • به صورت قطعات اكسترود شده يا كار شده

قطعات ريخته شده آلومينيوم در قسمت هاي مختلف خودرو استفاده مي شود. قطعات موتور كه به عنوان يكي از سنگين ترين قسمت هاي خودرو شناخته مي شود، براي كاهش وزن آن ها، به جاي قطعات چدني از قطعات آلومينيوم استفاده مي شود.

به طور كلي در ۵۰ درصد از تمامي خودرو هاي توليد شده در سال ۲۰۰۰ موتور هاي آلومينيومي استفاده شده است.

از چه آلياژ هاي آلومينيومي در بدنه اصلي خودرو استفاده مي شود؟

مطالعات نشان داده است كه با استفاده از آلومينيوم به جاي فولاد در بدنه و اسكلت فلزي خودرو، مي توان تا ۵۰ درصد وزن آن را كاهش داد. ديدگاه هاي متفاوتي براي استفاده از آلومينيوم در بدنه اصلي وجود دارد:

در يكي از روش ها، استفاده از مقاطع اكسترودي آلومينيومي و ديگري استفاده از ورق هاي شكل پذير آلومينيومي مي باشند كه هر كدام مزاياي خاص خود را دارا مي باشند.

لازم است بدانيد كه پيدا نمودن آلياژ آلومينيوم صحيح براي ساختار بدنه و پانل هاي نگهدارنده، از اهميت به سزايي برخوردار مي باشد.

كاربرد ورق آلومينيوم در قطعه سازي

كاربرد ورق آلومينيوم در قطعه سازي و آلياژ هاي آن

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.